Muhyiddin Yasin Perdana Menteri Malaysia ke-8 Pengganti Mahathir Segera di Lantik

0
479

Kualalumpur, Beritakotanews.com: Perseteruan para elit politik di negeri Jiran telah selesai dengan mundurnya Mahathir Muhammad dari Perdana Menteri ke-7. Kini sang raja Malaysia sudah memutuskan untuk menetapkan YB Tan Sri Mahiaddin bin Md.Yasin (Muhyiddin Yasin) sebagai pengganti Mahathir Muhammad setelah sang raja meminta masukan dan usulan dari para ketua-ketua Partai serta masukan dari ahli Dewan Rakyat.

Raja Malaysia KD YMM Seri Paduka Baginda yang Dpertuan Agung Al Sulton Abdullah Ri’ayatiddin AlMustafa Billah Shah Ibnu Al Marhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah memutuskan untuk memilih Muhyiddin Yasin sebagai Perdana Menteri ke -8 setelah sebelumnya menerima masukan dari para pihak.

Muhyiddin Yasin adalah ahli Parlemen Pagah.Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin ayahnya keturunan Bugis dan ibunya keturunan Jawa, adalah seorang Wakil Presiden UMNO dan sekarang ini merupakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani. Ia juga merupakan bekas Menteri Besar Johor.

Surat resmi dari Istana Negara Malaysia yang ditanda tangani oleh Dato Ahmad Fadil Shamsuddin Datok Pengelola Biraja Diraja Malaysia, Muhyiddin Yasin akan dilantik pada 1 maret 2020.(fin).